Daan,

als je je ook met architectuur wil bezighouden zal je als snel naar een breedhoek grijpen, 90mm en korter, dit terzijde.

Ikzelf gebruik een Angulon 120mm en Sinaron 210mm (Sinar gemerkte versie van de Sironar) het meest voor landschappen. Op reis waren het ook de enige lenzen die ik meehad en ik heb het me geen seconde beklaagd.
Mocht ik een 90mm met een ruime beeldcirkel hebben - dus niet mijn Angulon 90mm - dan zou ik die waarschijnlijk ook geregeld gebruiken. Een 75mm zou nog leuker zijn maar mijn budget laat mijn wensen op dat vlak momenteel niet toe.

Op het vlak van 150mm lenzen kan ik je momenteel niet zoveel zeggen omdat ik ze eigenlijk maar zelden gebruik. Mischien tijd voor een testje, want ik heb er wel een aantal verschillende (oudere) van die lengte liggen :-)
Lijkt me leuk om eens de verschillen tussen een Tessar, Xenar, Heliar en Symmar te zien. Moest er iemand uit de buurt wat modernere 150mm lenzen hebben, dan mag die gerust komen meespelen!

Oja, het gebruik van een welbepaalde lens is geen garantie tot goede beelden. Kan ik zelf van meespreken ;-)

Groeten,
G