Quote Originally Posted by Daan72 View Post
Ik ben al in het bezit van een Super Angulon 90mm 5,6 MC.
Mijn 150mm 5,6 is een Symmar Technika. niet gecoat.
Deze tekent zacht. Ik zoek de resultaten die Jed toont met zijn beelden.
Dus een hoge MTF waarde. Wat is een lage of hoge waarde, hoe beoordeel ik dat als ik een spec. van een lens onder ogen krijg? ik ben een leek op dit gebied. Niet dat ik hier een grote studie van wil maken. Ik wil mijn procedure goed op orde hebben, die goed resultaat levert en waar ik op kan vertrouwen en verden veel fotograferen.

DaniŽl
Dat de symmar zacht tekent, kan zijn oorzaak hebben in lichtverstrooiing als het gevolg van het ontbreken van coating. Verder is het een eenvoudige triplet, zoals de Tessar, Xenar etc.
Beeldkwaliteit wordt door contrastoverdracht ( van het fotografisch proces en het menselijk oog) bepaald. De MTF-waarden van de verschillende media (objectief t/m menselijk oog) spelen hier een bepaalde rol in. Daar hoop ik in de toekomst op in te gaan nadat ik een en ander op een rij heb gezet.
Vroeger deed men niet zo moeilijk; je zag zo wat met een bepaalde Tessar of Xenar was opgenomen en je koos voor je eigen voorkeur. Met de moderne aanpak kun je keuzes maken en zijn die keuzes relevant omdat de productie methoden consistenter zijn geworden. Het 'prijsschieten' van, zeg 50 jaar geleden, is niet meer nodig.

Jed