Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
Daan,

er zijn geen 'slechte' objectieven op dat formaat. Ze zijn puur en alleen gemaakt voor professionele kamera's. Er zijn wel zachte en harde lenzen die een andere tekening aan het beeld geven.

landschap:
Klinkt gek, maar een tele lens wordt meer gebruikt dan een groothoek bij profs. Als je boeken van shinzo maeda bekijkt dan is zijn normale een 300mm, verder gebruikt hij een 400 en 600. nadeel van groothoek met landschap is dat je vaak te veel krijgt (bv witte lucht) waardoor je een grijze plaat met veel informatie terug krijgt zonder onderwerp en waardoor e.e.a. een saaie plaat wordt. Met een tele, wordt je meer gedwongen om een onderwerp te kiezen.

Ik gebruik een 150,210 en 360 (fuji tele lens, heeft een uittrek van 240mm).
Daarnaast een 90 en een 75 voor mijn 6x12 landschap opnames als ik dia's wil maken. met 6x12 ben ik die hinderlijke luchten kwijt...

Groetjes,
Je hebt gelijk dat een telelens vaak gebruikt wordt in landschap. Naar mijn gevoel is dat een vlucht uit het perspectief dat zo belangrijk is in het landschap. Het is heel moeilijk om met groothoek een landschap te benaderen. Maar dat is nu juist de uitdaging. Een plat plaatje maken, kan altijd nog wel.Neem dan maar een tele. Mijn advies is daarom: begin met een normaal objectief, en als je dat onder de knie hebt, ga over op groothoek. En, je zult de problemen vanzelf tegenkomen. Het gaat niet om teveel lucht; die snijdt je er bij de vergroting af. Maar krijg 'het land' er maar goed op.

Jed