Quote Originally Posted by gary mulder View Post
Mijn verdenking is dat of 't is een oud ontwerp distagon, of de (centraal ?)sluiter is niet goed of jouw exemplaar heeft een opdonder gehad. 't meest waarschijnlijke is de sluiter. Krijg je dit effect ook bij lange tijden 1s - 1/8s?
De SL66 heeft een spleetsluiter, dus het lijkt me sterkt dat het daaraan ligt... ik zou dit effect dan namelijk ook bij mijn andere brandpunten verwachten. Verder heb ik een nog een interieur (dia) opname van 1/4 sec op f/4 en die vignetteerd ook. Buiten echter (1/125ste of f/4,5) heeft het objectief er minder last van. De lucht vignetteerd daar zo goed als niet en het gras in de onderste hoeken minimaal (niet storend). Ik concluduur daaruit dat het in ieder geval ook met de licht-intensiteit van de scene te maken heeft.

Oud ontwerp? Tja, op www.sl66.com staat te lezen: "Practically unchanged in its optical design, the lens was released in 1966 with regular Zeiss coating"... dus oud is ie wel, maar of 't ontwerp er iets mee te maken heeft? 't Serienummer is:4687700. Paepke (rolleireparateur in Düsseldorf) heeft 'm overigens ook onder ogen gehad (ik breng daar meestal m'n "e-bay objectieven" even heen voor een check-up) en die kon er een maand geleden niets aan vinden (toen had ik nog geen testresultaten overigens).

Jed, wellicht kun jij de volgende keer als we een kroegmeeting hebben of iets dergelijks jouw Distagon (voor de SL66) meenemen. Dan maak ik daar een interieuropname (met weinig licht) en kijk ik of er verschil zit tussen jouw en mijn objectief. Ik zal 'm ook nog een keer testen op mijn andere sl66-body...