Quote Originally Posted by argus View Post
Op jezelf replyen, is wat stom, maar ik doe het toch.

Wat ik met bovenstaand verhaaltje wil zeggen, is dat het mogelijk is om een vergelijkende test te doen van grootformaat-objectieven, maar dat er 1 ontegensprekelijke voorwaarde aan verbonden is:

je kan geen objectieven naast mekaar testen wanneer de sluitersnelheden niet getest en gelijklopend zijn.

Dit is uiteraard niet alleen nodig voor een vergelijkende test, maar ook voor je persoonlijke workflow van opname tot print. Door het gebruik van Polaroids kon ik de opnamen bijsturen en hermaken waar nodig, maar met een test op negatief, kan je anders niet voorspellen tot welk resultaat je komt.

Ik gebruik enkel de Xenar uit deze test ook regelmatig. De andere staan in de kast te verstoffen. De Symmar is er eentje uit de doos. Diegene die ik meest gebruik, zit niet in deze test.

Groeten,
G
Een leuk idee om de vergelijkende test te doen. Ik kom er nog op terug. Maar wel over enkele weken. Ik gan nu weer even fotograferen. In het kort: de sluiter doet er niet toe: de lens-eigenschappen worden op betrekkelijk eenvoudige manier uit de 'spreadfunction' verkregen.

Jed