Quote Originally Posted by Tim Vriend
Wat betreft de leeftijd van het papier kan ik niet veel zeggen. Ik weet alleen dat het niet ouder is dan 3 jaar en niet jonger dan 1 jaar. Het zit allemaal nog in afgesloten verpakkingen en heeft dus in ieder geval nooit het licht gezien.
Alleen 1 doosje met 10x15 papier is geopend en dat ziet er ook al wat ouder uit.
Het kan dus zijn dat deze niet helemaal goed meer is.
Papier kan ook grijs wiorden zonder dat er licht bij komt, doordat het te lang of te warm bewaard wordt.

De papier soorten en merken die ik heb nog even op een rijtje :

• Ilford - 10x15 Multigrade IV RC Deluxe MGD.1M
  • Ilford - 10x15 Multigrade FB MGFB.1K
  • Ilford - 24x30 Multigrade IV RC Deluxe MGD.1M
  • Ilford - 30x40 Multigrade IV RC Deluxe MGD.44M
  • Ilford - 40x50 Multigrade IV RC Deluxe MGD.44M
  • Kentmere - 30x40 Document Art 3
  • Agfa - 30x40 Multicontrast Premium MCP 310 RC
  • Agfa - 30x40 Multicontrast Classic MCC 111 FB
  • Agfa - 30x40 Record Rapid RRN 111 3
  • Sterling - 30x40 Premium F Lith
  • Oriental - 20x25 Medium Contrast

Van die oriental heb ik ook een aantal vellen van bijna een meter groot.
Best een leuk lijstje volgens mij.
De multigrade IV is waarschijnlijk nog wel goed.

De bewaareigenschappen van Kentmere en Sterling ken ik niet goed. Mijn ervaring is dat hun RC papier lang houdbaar is.

Met de Agfa papieren loop je een grote kans dat het te oud is. Dat zie je door een onbelicht vel te fixeren, en een ander onbelicht vel te ontwikkelen, stoppen en fixeren. Als het ontwikkelde vel niet wit maar lichtgrijs is, is het papier te oud. Is dat niet het geval, maak het Agfa papier dan zo snel mogelijk op, want de laatste paar jaren blijkt Agfa papier snel oud te worden.

Kan iemand mij ook vertellen wat de kosten zijn voor dat ilford multigrade papier ???
Kijk eens bij van Puffelen of bij Wolt. Die hebben beiden online prijslijsten.

G.