Slecht nieuws als je van Agfa films/papier houdt. Goed nieuws als je van Ilford, Forte of andere oost-europese merken houdt.

Alles bij elkaar is het misschien goed nieuws dat de markt zich concentreert. Een heleboel producten zullen verdwijnen. En hoe eerder we weten welke produkten over blijven hoe beter.

Wat kunnen wij eraan doen? Stemmen met je portemonnee.

Een groot bedrijf als Kodak zal eerder een produkt uit de handel nemen dan kleine bedrijven als Amaloco, Forte, Bergger enz. Kodak werkt voor aandeelhouders. Amaloco werkt voor een klantenkring. En blijkbaar zijn er nog bedrijven als Ilford die zich helemaal op digitaal storten maar zich verplicht weten aan hun klanten om een redelijk assortiment analoog in productie te houden.

Ieder moet zelf weten waaraan hij zijn geld uitgeeft. Maar ik mik op de kleinere bedrijven met een image van kwaliteit en klantgerichtheid. Uiteindelijk zal de natte doka zoiets zal worden als kunstschilderen. Een kleine markt met heel klantgerichtte produkten, die echter wel prijziger zullen zijn. Daarom ben ik nu al mijn diepvries aan het vullen, en aan het experimenteren met doka-chemie. Ik wil straks niet afhankelijk zijn van de grillige markt of kortzichtige fotozaken.

G.