Beste Ruud,

Iedere papiersoort reageert verschillend op eenzelfde gradatiefilter, vandaar de verschillende waarden die je opgegeven krijgt voor een bepaald papier in combinatie met een type (merk) vergroter.
Je draait de filterwaarden best in volgens de tabellen die de fabrikant van je papier opgeeft. Ik kan volgens de tabellen op mijn Omega koudlicht kleurenkop bv. geen gradatie 5 bekomen. Niet dat ik die tegenwoordig nog nodig heb ;-) behalve dan voor splitgrade printen; ik gebruik daarvoor dan maar 4 1/2.

Cyaan wordt naar verluid door sommigen wel al eens gebruikt als neutrale densiteitsfilter, omdat cyaan licht geen invloed heeft op het papier. Ik heb ooit zelf met het idee gespeeld om die daarvoor te gaan gebruiken, maar ben er nooit toe gekomen. Als je bij vergroten moet teruggrijpen naar een neutrale densiteitsfilter, dan betekent dat meestal dat je belichting van het negatief en/of de ontwikkeling niet correct is. Je vindt er hier wel ergens een thread over terug.
Of cyaan helpt om een hardere gradatie te bekomen, kan ik bevestigen noch ontkennen.

Groeten,
G