Op gradatie 2 druk je af met 0M

Eingelijk zou het zo moeten zijn dat je met 0M (0 magenta) een perfecte afdruk kan maken. Dan is namelijk je negatief optimaal belicht/ontwikkeld.
Moet je op gradatie 3 afdrukken dan is je scene onderbelichting en/of de film ontwikkeling te kort. probeer om een zo optimaal mogelijk negatief te creeeren. dit voorkomt veel ergernis in de doka....

Door nu nog de final touch aan te brengen kan je wat magenta toevoegen om de print helemaal te maken zoals je wilt qua contrast.

Ik kom meestal tussen de 3M en 10M terecht. Voordeel hierbij is dat de tijdstoename door het toevoegen van 3 M genegeerd kan worden.

over het punt van densiteit dmv Cyaan. Veel vergroters hebben een knop waardoor je de lichtintensiteit kan halveren....

In het begin waren mijn prints veel te donker qua druk.
Zorg ervoor dat je daglicht hebt in de doka (daglicht tl) om te beoordelen.
Daarnaast ziet een droge print er anders uit dan een natte..
En wanneer je koffie gaat drinken, daarna terugkomt en de print weer bekijkt, kan deze weer anders overkomen...
Wat ik doe is de droge print op de vloer leggen en op 3 meter afstand ernaar kijken (dus onder een hoek). Als hij dan te donker is, dan lichter afdrukken.

Mijn bevinding qua druk:
Als een print uitkomt op middengrijs (zone V) dan is deze meestal te donker voor aan de muur. Ik heb een voorkeur voor zone VI (1 stop lichter).
zet een grijskaart neer en meet met integraal de kaart. Onthoud deze waarde.
Zet nu de print neer voor de grijskaart en meet met integraal de gehele print.
Als deze hetzelfde diafragma/sluitertijd geeft als de grijskaart dan is hij te donker is mijn ervaring.