Quote Originally Posted by argentic
Het grote AGFA gaat de kant op van gezondheidszorg en grafische systemen. Agfaphoto de kant van beeldtechniek. Maar er staat niet dat dit analoog zal zijn. En nog minder dat ze gaan proberen om zwartwit films te redden.
Gilbert, voor iedereen behalve het management van AgfaPhoto is het op dit moment koffiedik kijken als het gaat om de toekomst van een aantal analoge Agfa-producten. Je houdt (zou ik zeggen) binnen een sterfhuisconstructie natuurlijk niet een kleine 3000 man in dienst. Die zullen zich waarschijnlijk dus vooral gaan storten op de verkoop en verdere ontwikkeling van die d-labs.

Aan de andere kant, een omzetdaling van die net verzelfstandigde divisie van een procent of zeventien is zakelijk gezien natuurlijk niet gezond. En het is niet het eerste jaar dat die daling zich voordoet. Als bedrijf, waar de aandeelhouders eigenaar en koning zijn, moet je op een gegeven moment een keer ingrijpen en dat is wat nu gebeurd is.

Of dit het einde van de APX'jes en Rodinal en mcc111 zal inluiden? Dat weet niemand natuurlijk, maar mijn optimistische aard kijkt naast dalende omzetten ook wel eens naar de absolute aantallen verkochte films. Hoewel dat ook minder wordt, zie ik zeker bij zwartwit helemaal geen tendens richting nul. Er blijft kennelijk een markt over, er kan nog steeds zwartwit verkocht worden. Of die markt groot genoeg blijft om meerdere grote spelers een plaats te bieden, zal inderdaad moeten blijken. Maar ik voel me in het geheel niet genoodzaakt om zeer grote hoeveelheden film in te gaan vriezen bijvoorbeeld. Pakken we toch gewoon een andere?

Groet, Paul.