Dat spul gaat veel langer mee !

Sommige mensen gebruiken een mengsel van washaid en seleniumtoner. Maar dan verontreinigt je de toner met elke nieuwe afdruk. Ik gebruik uitsluitend archiefvast gespoelde afdrukken. Ik toon alleen voor het diepere zwart, niet om een kleurverschuiving te krijgen. En ik replenish de seleniumtoner.

Met een verse verdunning neem ik de tijd op die nodig is om het effect te bereiken wat ik wil. (4 - 6 minuten ongeveer) Zodra die tijd twee keer zo lang wordt, voeg ik wat vers concentraat toe. Dat kan ik meerdere keren herhalen. Pas wanneer ik de indruk krijg dat het resultaat verandert, of wanneer ik een zwarte neerslag in de fles krijg, maak ik verse verdunning aan. Zo gebruik ik de seleniumtoner optimaal, veroorzaak ik minder milieuvervuiling, en doe ik veel langer met mijn fles concentraat.

Bovendien gebruik ik slechts zoveel verdunning als nodig is om de afdruk onder te dompelen. Hij hoeft niet te zwemmen. De vloeistof moet wel in beweging blijven om oneffenheden te vermijden. 1 Liter is genoeg voor een 30x40. Verdunde seleniumtoner is zonder problemen een of twee jaar houdbaar.