Ik lees zowat alles wat Huib ook leest, plus de Pure-Silver en de Alt-Photo mailing lijsten.

Ik heb een jaar of zeven nl.foto gelezen en geschreven. Maar ik raakte steeds geirriteerder over de toon. Een hardnekkige groep etters verandert elke interessante discussie in een persoonlijke scheldpartij. En de digi-fanaten zijn zo dogmatisch overtuigd van hun eigen gelijk, dat andersdenkenden met de vloer gelijk gemaakt worden, zonder dat argumenten serieus gewogen worden.

Bovendien bereikt zo'n groep een point-of-no-retrurn. Een kritische massa. Als het aantal digitalen te groot wordt is het voor analogen niet meer interessant. Als die er al eens een blik werpen vinden ze niks van hun gading. Eerst hebben we nog geprobeerd om een analoge/ambachtelijke/traditionele o.i.d. subgroep van nl.foto te creŽren. Maar daar kwam zoveel ontolerante weerstand op dat ik het persoonlijk voor gezien hield.

Eerst heb ik er nog over gedacht een analoog forum te maken op onze eigen website. Maar waarom het wiel uitvinden? Apug bestond al en functioneerde uitstekend. En Photocrack hoeft niet te concurreren. Photocrack bestaat voor ons eigen plezier als redacteurs, en als dienstverlening aan andere gepassioneerde fotografen. Dus heb ik kontakt opgenomen met Sean. Hij was juist bezig met nieuwe serverprogrammatuur. Dus was het simpel om andere taalgroepen te maken. We hebben een frans en een nederlandstalig forum gemaakt. Het franse forum komt blijkbaar niet van de grond. (er bstaat al een goed lopende fr.rec.photo.labo.) Maar dit nederlandse forum draait gelukkig uitstekend. Hopelijk kunnen we nog wat meer fotografen aanspreken. Maar ook zoals het nu draait vind ik dit een verademing. Naast mijn artikelen voor photocrack kan ik hier werkelijk mijn ei werkelijk kwijt. En de sfeer is uitstekend. Geen last van etters. Alleen behulpzame en positief kritsiche gepassioneerde fotografen.

Sorry dat ik zo lang van stof ben.

Gilbert