-
Oh, ik wilde ook helemaal niet suggereren dat er ook maar iets mis is met het zelf in richten van een doka, heb ik immers zelf ook gedaan, slechts 3 jaar geleden...
Maar daarom weet ik wel hoeveel werk dat kan zijn, en mijn doka is nog niet eens een volledig ingerichte met b.v. vaste "sinks" voor het plaatsen van de chemiebakken, die staan bij mij gewoon op een plank. Echter, alleen al verantwoord contactpunten aanleggen, lichtdicht maken, ventilatie aanleggen, werkruimte creeren, is al veel werk en kan in de papieren lopen, zeker als je op een beperkt budget moet werken.
Daarom leek mij het aanreiken van wat mogelijke "alternatieven" wel handig. Tevens is het natuurlijk doodzonde dat b.v. zo'n professioneel lab als van kleurgamma in Downtown gewoon staat te verstoffen, en misschien wel binnenkort helemaal afgebroken wordt. Waarom zouden hobbyisten daar niet van kunnen profiteren? Ik moet zeggen dat ik zelf al eens over zo'n vergelijkbaar voorstel als van Willem had gedacht in verband hiermee...
Overigens heb ik het bij de "echte" fotografen over fotografen die zelf aangeven een verstofte doka te hebben, zo staat volgens dat artikel in de NRC, Ad van Denderen's doka al sinds 2002 ongebruikt weg te kwijnen... veel fotografen breken de boel uit nostalgie of luiheid gewoon niet meteen af, alhoewel ze er nagenoeg niets meer mee doen. "Wie weet dat ik er binnenkort nog wel eens in ga staan" zoals Ad zegt. Yeh, sure, 1 keer in 5 jaar??? Dan is er misschien toch wel een pro fotograaf die zijn doka wil delen in ruil voor een zakcentje???
Last edited by Marco B; 11-25-2007 at 04:25 AM. Click to view previous post history.