Quote Originally Posted by argentic
Dus moet een sporadische digitale vraag mogelijk zijn.
Gilbert,
Wat is een "sporadische digitale vraag"?

Hoe je je bariet-zwartwitprints moet scannen? Wat de beste software daarvoor is? Wat de beste scanner daarvoor is? Welke printer de meest natuurgetrouwe afdrukken levert? Welke papier- en inktcombinaties het beste zijn? En welke het goedkoopste niet te vergeten? Hoe je het eenvoudigst een site in elkaar sleutelt om je scans van digitale z/w-prints te laten zien? Welke ISP de beste performance en services levert om dezelfde scans van je z/w-prints te laten zien, tegen de laagst mogelijke prijs? Hoe zwartwit CIS-systemen in de praktijk werken? Hoe je de kanaalmixer van Photoshop et al moet gebruiken om zwartwitfilters te simuleren? Of welke labs barietafdrukken kunnen maken van digitale bestanden (er zijn er twee in Parijs, op Agfa mcc111 doen ze dat - kost wel wat)?

Mij dunkt dat digitale vragen over zwartwit op de diverse leesvoerpunten al uitgebreid aan bod zijn gekomen, respectievlijk komen. Dus waarom dan nog een geheime subgroep op Apug introduceren? Dit vergezeld van de ontboezeming dat ik ook digitaal fotografeer, vooral op momenten als dat handig is (als het snel moet bv., zoals vandaag het geval was). Maw.: ik ben zeker niet tegen digitaal, maar waardeer juist het puur analoge karakter van Apug. Als een soort laatste analoge rots in de digitale - en nogal heftige - branding...

Als Nederlandstalige Apug'ers behoefte hebben aan een digitale handleiding voor het een en ander aan zwartwit, dan schrijven we dat eenmalig toch gewoon even op? Al dan niet op een geheime plek op Apug-NL! :-)

Groet, Paul.