Quote Originally Posted by Halvis View Post
1) Hvordan setter jeg film i holderne? Dette fikke jeg en veldig god forklaring på her! Jeg behøver derfor ikke noe videre svar, eller?
Nei, du trengre ikke mer svar enn det. Bare trening.

2) Hvor stor er billedsirkelen til dette objektivet? Er det fleksibelt under komposisjon på 4x5?
Blidesirkler til det meste av Schneider-optikk finnes på www.schneideroptics.com. Men den der holder i massevis.
3) Hva regnes som en meget bra pris på denne kombinasjonen kamera/objektiv?
Aner ikke - det objektivet der er dyrere enn noe jeg har!
4) Når man reiser med et storformatkamera, hvordan lagrer man eksponert film? Er det noen som har erfaringer med dette? Om man bare bruker en filmtype hele veien, er det jo et mindre problem, da man bare kan bruke en gammel filmboks, men det blir fort vanskelig om man har med seg både fargefilm og sort/hvitt i forskjellige ISO-verdier og typer. Og når det er lastet inn i filmholderne, er det da vanlig å notere på holderne hva som er lastet i?
Jeg bruker en gammel filmboks, eller av og til to. Hvis jeg bruker både farge og sort/hvitt på samme turen, foretrekker jeg å ha to forskjellige størrelser. For eksempel 9x12cm svarthvitt, og 4x5" farge. Da vet jeg at alle 9x12-holderne inneholder svarthvitt, og alle 4x5" er farge. Dermed slipper jeg å lure på hvor gammelt notatet på filmholderen er.
Jeg har alltid skiftepose med.
5) Er det noen rutiner man bør tillegge seg i forhold til arbeid med storformat?
Som andre har sagt: Ting tar tid.