Beste Geert,

Bedankt voor de toelichting! De mensen hebben dan goed naar je je geluisterd mbt de relatief lange sluitertijd!

Rest nog de vraag welk ASA getal je gebruikt hebt voor de Fomapan200, ik had begrepen dat die 200 ASA moeizaam/niet gehaald wordt?

Mvgr,

Cor

Quote Originally Posted by argus View Post
Beste Cor,

de film is Fortepan 200ASA, belicht op f22, 1/2", vandaar de lichte bewegingsonscherpte bij sommige personen. De lens is een klassieke Symmar 360mm f5.6 in een betrouwbare Compound sluiter.

f22 is een vrij groot diafragma voor zo'n filmformaat en er waren verschillende redenen om die f-stop te gebruiken:
- bewust limiteren van scherptediepte: ik wou de bus er netjes op, samen met alle mensen.
De lijn in het straatbeton (onderaan de foto) was mijn voorste limiet van aanvaardbare scherpte, de achterste limiet plaatste ik op het stuur van de bus, omdat ik niet wou dat de achterliggende huizen en velden teveel aandacht zouden krijgen.
- beschikbare licht: half november, late namiddag en het licht was al sterk aan het verminderen.
- balguitrek: ik stond slechts 7 8 meter verwijderd van de bus, met als gevolg een lichte balguitrek en een kleine compensatie naar belichting toe.

Dat de linkerkant van het beeld slapper is, ligt aan het scannen, de mijne gaat tot A4+ voor negatieven maar dit is wel een scan van de print.
Ik moet zo'n print in 2 keer scannen en de plaats waar ik ze aan mekaar geplakt heb in PS ligt inderdaad links van de bruid.

Groeten,
G