Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
Oh ik bedoelde eigenlijk meer: dat mensen (veelal 'niet fotografen') met wie je bijvoorbeeld een uitstapje maakt wel 1 keer wat langer stil willen blijven staan als je een mooi beeld wilt maken. Maar dat je op een gegeven moment hun geduld op de proef aan het stellen bent wanneer je niet binnen 10 seconden de foto hebt genomen.
Ik denk dat jij een camera zoekt, waarmee je in een kort moment een opname van een situatie wil maken, die je interessant lijkt te zijn. Dat doe ik met een reflexcamera. Met cameras waarbij je naar de persoon gaat kijken, verstoor je de situatie, doordat je naar de persoon kijkt en op een verkeerde manier aandacht trekt. In het verleden heb ik de Leica met novoflex gebruikt; later ben ik de Rolleiflex SLX en nu de 6008 gaan gebruiken. Deze cameras zijn weliswaar niet echt licht, maar ze zijn razendsnel, mede vanwege hun gewicht. Een lichte camera heeft geen massa en trilt; de aandacht van de fotograaf gaat uit naar 'het vermijden van trillingen'. De fotograaf is echter bezig met het maken van een foto.
Wanneer je met een groep op pad gaat, moet je altijd een serieus ogende camera bij je hebben. Dus geen miniscuul gevalletje, dat je makkelijk mee kunt nemen. Dan geeft de groep je veel tijd voor het maken van fotos, mits je de groep er indirect ook wat in betrekt. Ik denk wel eens dat de hele boel van psychologische factoren aan elkaar hangt, als het gaat om de fotografie van mensen, zeker in de nabijheid van een groep mensen.

Jed