Siden brudeparet er gode venner av meg, har jeg heldigvis god kontakt med dem, og kan derfor planlegge mer enn om det hadde vært noen andre, og jeg har også mye bedre tid. Jeg har foreslått brudeportrettene til en annen dag enn vielsen (vet ikke hvor vanlig det er i Norge nå til dags), og det var her jeg tenkte at jeg skulle bruke storformat og mellomformat. Under vielse og mottagelse blir det nok mellomformat sort/hvitt og (fy meg) digitalt med EOS 5D.

Morten: Tusen takk for tilbudet, men jeg bør nok gå for noe som er noenlunde lett tilgjengelig i fremtiden, om dette er noe jeg skulle finne på å fortsette med.

Johannes: Det blir nok SQ-A med 150mm til portrettene, så kjenner jeg alt godt, og kan skifte film veldig raskt. Selv om C330F er et veldig fristende tilbud! Og jeg bruker ikke blitz. Portrettene hadde jeg tenkt utendørs, og 5D'en takler ganske lite lys med 1.8-optikk. Vi får se hva jeg går for til innendørs mellomformat. 800 ISO, kanskje? Eller presse 400 en stopp? Mye bevegelse blir det i alle fall! Kanksje jeg tar med blitzen min med softboks og kjører den konstant på 1/32.

Hups. Ser at det bare er fargefilm tilgjenelig i 120/800 ISO nå. Hvor har det blitt av 800 og 1600 ISO sort/hvitt, da? Hmm. Noen som har noen erfaring med hvordan fomapan 400 blir seende ut om man pusher den litt?