Hoi Iedereen,
Wat ik vooral makkelijk vind aan split grade is dat ik minder proefstrookjes hoe te maken. Ik kies een stukje lucht dat ik doortekend wil, doe een teststrookje met Yellow, doe hetzelfde voor een stukje schaduw dat ik doortekend wil maar dan met Magenta. Dan belicht ik mijn groot papier 2* en een aanvaardbare startafdruk is klaar.
Fine tuning gaat makkelijk appart voor lichten en schaduwen zonder dat ze mekaar zwaar gaan beinvloeden.
Vroeger was het eerst de tijd zoeken met F2, dan een stukje zoeken waar ik zowel licht als donker had, dan versch filters versteken F1 F3 F4 om teststrookjes te krijgen (waar ik ook wantrouwig werd als ik naar filter 4 of meer moest gaan) dan misch nog niet helemaal tevreden en opnieuw teststrookje van F2.5 en F3.5 en dan pas een mooie startafdruk.
Natuurlijk als je een goeie analyzer hebt kan je al een pak juister starten denk ik maar in mijn “volledig manuele” doka is het echt een pak makkelijker om mee te werken.
En voor de rest moet je zoals bij alles je gezond verstand erbij houden. 5sec Yellow en 5sec Magenta is F2 als je ineens naar 5 sec Yellow en 40sec Magenta hebt zit je aan F5 denk dan maar eens aan een andere filmontwikkelmethode of een lesje filmbelichting voor dummies ;-) of kies makkelijker onderwerpen :-)
Voor mij werkt het dus ik gebruik het, het resultaat telt.
Tom