Even een knuppel in het hoenderhok. HCB heeft in zij-- eeh, verkeerde draad

Ik ben niet specifiek anti-digitaal. Mijn probleem met digitaal is dat het geld voor een goede digitale rug (Imacon, Leaf - veel beter dan welke dSLR dan ook) me niet op de rug groeit.
En bovendien stelde iemand laatst vast dat een digitale SLR een geweldige lichtmeter is

Maarre, even terug:
scannen jullie van het negatief of van de druk? Ik ben er nog niet in geslaagd een fatsoenlijke scan te maken van een print, maar negatieven scannen gaat prima. Heeft bij mij, zeker voor KB, de rol van contactafdrukken ingenomen, en alleen de goeien gaan nog onder de vergroter.

Hoe ik dat doe?

Hardware:
Voor kleinbeeld gebruik ik een Nikon Coolscan IV ED, voor MF een Epson 3200. Beide zijn oude modellen, opgevolgd door respectievelijk de V ED en de 4870.
In beide gevallen steekt daarachter Vuescan.

Ik maak een apart profiel voor elk filmtype. Ik merk dat de verschillen tussen de verschillende filmtypes overigens minder uiteenlopen dan vroeger, maar dat terzijde.

Als ik gewoon ff snel een rolletje inscan, gaat dat natuurlijk het lekkerst met de Coolscan, omdat ik die 6 beelden achter mekaar kan laten inscannen (moet je scanner software dan wel ondersteunen, en de bij de Nikon geleverde Silverfast plugin doet dat niet). Ik scan dan gewoon op ca 0.8 mp in - het gaat me er maar om dat ik ze vlot op het scherm kan hebben.

Als ik voor het inscannen van een foto eens echt goed ga zitten, maak ik meestal een scan van meerdere "passes" - de foto wordt dan 3 x gescand, en verschillen tussen de scans (ruis) worden uitgepoetst.
Ik verscherp niet tijdens het scannen - als er al verscherpt wordt, doe ik dat in PS. Daarvoor ga ik in LAB mode, selecteer het Lightness-channel, en laat daarop de verscherping los.

Vuescan werkt wat minder intu´tief dan Silverfast, maar de extra mogelijkheden die je krijgt (met name de multiple pass scan) maken die 49 dollar ruim de moeite waard.

Ik ben bezig met het schrijven van een stukje software dat de door Vuescan ingescande 0.8 mp-beelden opvangt en in een database zet. Dat maakt een digitaal archief heel toegankelijk, en makkelijk te beheren en te doorzoeken.