Quote Originally Posted by hubert View Post
Bij mijn Durst M601 heb ik twee condensorlenzen, de Durst Sivocon 80 en de Durst Sivocon 50.
Welke moet ik gebruiken in combinatie met een 50 mm lens?
Ook zou ik graag willen weten in welke volgorde de lenzen moeten komen, dus welke onderaan en welke boven. En dan nog graag de richting. Ik neem aan dat de tekst rechtop moet staan, maar dat zou ik graag zeker weten.

Ik stel deze vraag omdat ik niet tevreden ben over de uitlichting. Ik gebruik een 75 watt Philips opaal-lamp. In het centrum van het beeld is de lichtintensiteit ruim het dubbele van de lichtintensiteit in de de hoeken. Op het oog valt het niet op, maar als je het meet kom je tot dit resultaat, hetgeen mij tegenvalt.

Bij voorbaat dank
Ik weet niet hoe het bij de M 60 zit, maar bij de M 805 is de afstand van de lamp tot de condensor niet te regelen. Wat wel is te regelen is de positie van de lamp ten opzichte van de condensor ( door schuiven) en door draaien van de lamp (Ofschoon het een opaallamp is, is de uitlichting niet egaal). UIteraard moet je de correcte condensor gebruiken. Voor kleinbeeld zal dat de '50' zijn, te gebruiken in combinatie met een 50 mm objectief.
Ik weet niet hoe je de lichtintensiteit meet, maar hier worden vaak fouten bij gemaakt. Ik zou ook even een test met een paar stukjes vergrotingspapier maken. Een stukje in het midden en dan wat stukjes in de hoeken. En belicht dan op een soort middengrijs.

Jed