Bij gebruik van een opaaal lamp en condensors heb je altijd "last" van lichtafval aan in de hoeken.
(mits je de juiste combinatie condensor lens gebruikt, gebruik je een groter condensor (zeg voor 150mm) en een kleinere lens (zeg 80 mm) dan geld het niet/minder).

Dit heeft iets met een optische wet te maken (iets met een theta en/of cosinus, zou ik moeten opzoeken.).

Zelf heb ik een condensor Durst L1200, waarbij de lamp alle kanten op bewogen kan worden. het lukt me niet om een volledig egaal uitgelicht veld te creŽren (iets van 1/6 stop licht afval in de hoeken dacht ik).

Merk je dat in de praktijk moet je jezelf afvragen (testen!)?
Ikzelf heb er eigenlijk geen last van, en een ding dat in je voordeel werkt is dat diezelfde optische wet (Jed?....) in je voordeel werkt als je negatief materiaal afdrukt: immers de hoeken zijn dan licht onderbelicht, maar worden toch niet te donker afgedrukt, doordat er vanuit de vergroter minder licht in de hoeken valt (even heel algemeen gesteld).

Dus ik zou zeggen, druk een aantal negatieven af, en kijk kritisch naar de hoeken,

Mvgr,

Cor