Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Volgens mij is de licentie in handen van Fotoimpex. Zodoende kan fotoimpex het voor ieder product gebruiken. Nu verwacht ik niet dat we eerdaags een Adox wasmiddel zullen zien. Maar Fotoimpex is ook in Canada actief. Bovendien kan de eigenaar van een licentie andere bedrijven toestemming geven om de naam te mogen gebruiken. Het belang van de naam Adox is, zo denk ik, zijn roemrucht verleden.

Jed
Adox werd in 1962 opgekocht door Dupont en Efke (Fotokemika) verwierf de rechten van Dupont om de oude Adox-emulsies te produceren. Dupont behield evenwel de merknaam Adox en droeg deze over aan hun dochter Sterling. Sterling werd in 1999 verkocht aan Agfa, maar Agfa behield de merknaam niet. Toen in 2003 bleek dat de merknaam juridisch aan niemand meer toebehoorde en geschrapt werd in het Duitse merkenregister, liet Fotoimpex de naam opnieuw registreren. Fotoimpex kan de naam nu gebruiken voor gelijk welk product. Rond dezelfde periode (2003) liet een Canadees bedrijf (Bluefire) de naam eveneens opnieuw registreren. Zij gebruiken de naam o.a. voor hun Bluefire Police film, maar kunnen dit alleen in Canada. Adox/Fotoimpex en Adox/Canada hebben NIETS met elkaar te maken.

zie ook www.adox.de (Fotoimpex) en www.adox.net (Bluefire)

Jacques