Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
Door een passepartout wordt de foto vaak in het vakje geduwd. De schuine zijde versterkt dit. Als ik een wijds landschaps foto heb, dan wil ik die wijds houden.. Een andere oplossing is een 40x50 vel belichten op de juiste plek. Hierdoor loopt de foto door in de achtergrond en heb je hier geen last van.

Van Mudar had ik gisteren reeds begrepen dat opplakken eigenlijk uit den boze is ivm archivering. Hij stelt voor een klappassepartout met daarachter de foto tussen speciale hoeken waardoor deze vrij kan uitzetten/krimpen.

Kreeg ook te horen dat je moet zoeken naar ongebufferd passepartout (katoen). Zuurvrij bevat een andere stof om het zuurvrij te krijgen die de foto ook kan aantasten.
Het verhaal kun je lezen in een 156 pagina tellend boek van Kodak ' Conservation of photographs'. Hierin komt de dry mounting als enige methode naar voren in geval van archivering. Om de foto heen moet een rand van 5 cm zijn. De funktie van deze rand is het opvangen van chemische en biologische aanval. Deze is in de praktijk sterk bewezen. Het Eastman house, en zovele andere musea gebruiken de methode. In nederland staan alle historische fotos op karton met dry mount tissue.

Het zuurvrij karton is een ander verhaal. Een paar jaar geleden is komen vast te staan dat veel van dat karton niet correct geproduceerd is.

Jed