Gisteren avond maar eens wat gaan uitproberen. Step Wedges geprint op ilford WT FB en IV rc met een closed loop durst een cls2000 en een hand bediende vls501 multigrade lichtbron. En vooral gekeken naar de maximaal haalbare gradatie.

Op WT FB was er nagenoeg geen verschil. Ondanks dat de closed loop "maar" tot 95M komt geeft dat 't zelfde contrast als de cls2000 bij 130 en de multigrade bij gradatie 5. De extra +40 Y&M van de cls2000 gaf een gradatie vermindering !

Op IV RC was er eindelijk een verschil te bespeuren. De beide kleuren koppen komen met dit papier ongeveer een gradatie lager uit als de multigrade bron.

Wat nog interessant zou kunnen zijn is te kijken wat de losse filters voor multigrade doen. Maar omdat ik zelf nooit op IV werk en hier pas de verschillen te voorschijn komen heb ik daar geen pogingen ondernomen, temeer ik mijn setje filters niet kon vinden :-). Misschien als 't nieuwe adox MCC papier op de markt komt en 't waarmaakt wat 't belooft..... Maar ik ben op 't moment wel heel tevreden met ilford WT FB vooral dat 't niet zo snel verouderd is wel heel prettig.