[QUOTE=gary mulder;604996]Ik geloof dat 't idee hoe de cassettes te merken niet helemaal is overgekomen. Uit de binnenste rand van de cassette, dus die waar de film onder gaat niet die waar de schuif achter vast gehouden wordt, worden kleine v vormige hapjes gesneden met b.v. een stanleymes. Na de ontwikkeling kun je deze terugvinden aan de rand van je negatief als extra belicht stukje.

Die hapjes hebben een bepaald patroon. neem nu aan dat je die met een spatie van 1 cm zet. Waarbij een hap staat voor 1 en ongebruikte plek voor 0. De telling gaat dan als volgt

Met dit systeem merk je de cassette, vergelijkbaar met het vroegere genummerde masker. Hetzelfde kun je bereiken door een v vormig hapje te snijden op verschillende plaatsen in de rand. Hierdoor kun je een lekkende cassette opsporen. Of dat de moeite waard is, weet ik niet. Als ik dat perse wil weten, vind ik hem wel. Geen cassette is exact hetzelfde als een ander, dus pak de schuifmaat, als het niet uit de administratie zou blijken.
Het merken van de cassettes komt overigens niet in de plaats van de administratie.

Jed