[QUOTE=alex.slaets@adeo.be;608268]D
Wat gebeurt er nu als ik één stop verschil in negatiefdensiteit heb ?
Krijg ik dan ook één stop verschil in papierdensiteit ?
Bijlange niet.
Dat is nu net het begrip "paper grade" of hardheid.

Over dit onderwerp is heel wat te zeggen. Ik pik er maar een onderdeel uit.
Er bestaat eigenlijk geen begrip 'gradatie' . De papierfabrikanten specificeren een 'printing latitude' . Deze printing latitude geeft aan welke densiteits range op het negatief geprint kan worden. In een ISO norm staat dit gedefinieerrd. Het gradatiebegrip heeft alleen te doen met het middenstuk van de toonschaal. Zowel bij de hoge lichten als bij de schaduwen treedt compressie op en kan er van gradatie geen sprake zijn. De 'semispeculars' worden zelfs geheel weggedrukt in het niet doortekend wit.
Er is dus helemaal geen directe relatie tussen de densiteit op het negatief en het papier. In het geval van vergroten wordt de zaak nog wat gecompliceerder. Hier wordt een optisch element (vergrootlens) gebruikt. En als je dergelijke lenzen gebruikt is de contrastoverdracht gerelateerd aan de spatiele frequentie ( de lenzenfabrikant geeft deze relatie aan). Dit komt er op neer dat fijne details anders worden overgedragen dan dan grote vormen, als we over contrast spreken. Dit is niet zo maar weg te cijferen, want het is de detailweergave, die in hoge mate de beeldkwaliteit bepaalt.
Je ziet, er is heel wat aan de hand. Je moet met het begrip contrastoverdracht leren omgaan. Dit begrip is gekoppeld aan 'image quality', voor het geval je je in de literatuur wil verdiepen. Maar ik adviseer om het voorlopig praktisch aan te pakken.

Jed