Robbedoes , ik geef hka groot gelijk als hij zegt over te schakelen naar een van de gevestigde ontwikkelaars. Ik gebruik al bijna20 jaar de id11 van ilfort.Je gebruikt de delta 100 zeg je. Ik werk al lang met deze combinatie en dat bevalt me heel goed.
De tijden die ik gebruik zijn stock 8.15min. 1+1 10.45min en mijn tijdopname begint als ik de ontwikkelaar in de tank gegoten heb.
Elke 30sec draai ik twee maal rond met de tank, hiermee bedoel ik de tank gewoon horizontaal houden de twee maal een circelvormige draai beweging maken. De tank dus niet onderste boven draaien.
Deze tijden heb ik voor mij proefondervindelijk vastgelegd, en als je kijkt naar de opgegeven tijden van ilfort scheelt dat niet veel.
Terloops de id11 van ilfort en de d76 van kodak zijn chemich gezien dezelfe ontwikkelaar, alleen is die van ilfort wel een stuk goedkoper.
Een nadeel van id11 is wel dat het telkens een stokoplossing van min. 1 liter is.Ik los dat op door het overgeschoten deel over te tappen in kleine lucht dicht afgesloten flesjes.
Groetjes, Ludo