@garymulder: Okay ik geloof dat ik je begrijp. Wat is dan volgens jou een betere manier om op een standaard manier contactafdrukken te maken? Ik bedoel dus niet gewoon om per volgeschoten filmpje te kijken wat een goede tijd is om de negatieven er redelijk er uit te laten zien maar een standaard manier waar je elk filmpje (van het zelfde soort) mee kan contacten zodat je dus alvast wat informatie hebt over de belichtingen van de negatieven.
Zoals zo vaak, er zijn vele manieren om tot een goed resultaat te komen. Dat maakt 't ook interessant, daardoor kan een fotograaf zijn stijl ontwikkelen.

Ik kan je wel uitleggen hoe ik zelf het een en ander aan pak. Alhoewel ik nooit meer contactafdrukken maak.
Een standaard grijskaart moet op een afdruk ook weer 't zelfde grijs opleveren ! Dus je neemt een foto van een grijskaart met jou film,en jou ontwikkel methode. Met dit negatief bepaal je de tijd die nodig is om een contactafdruk te maken waarbij de grijskaart weer de zelfde toon grijs is. Zolang je de vergroter niet van hoogte of diafragma veranderd is dit de tijd die je gebruikt voor je contactvel. Zelf zou ik kiezen voor gradatie 2.

Zelf heb ik bepaald bij verschillende vergrotingsmaatstaffen wat de standaard tijd is om een opname van een grijskaart te reproduceren. Dit is altijd mijn uitgangspunt bij 't vergroten. En bij 't afdrukken bepaal ik dan hoeveel plus of min ik moet belichten, in f-stops, t.o.v. die standaardwaarde. Merk op dat hiermee 't heel veel makkelijker wordt om een vergroting die je op een bepaalde maat hebt, groter of kleiner te vergroten.