Hallo iedereen, ik zou mijn doka toch graag een beetje willen automatiseren. Vooral wat hulp om af te drukken dan. En waar kan je beter op zoek gaan dan bij RH Designs Nu heb ik een beperkt budget (lees: heel beperkt ) en twijfel ik tussen de stopclock professional en de zonemaster 2
De stopclock regelt in feite alleen maar de tijd in instelbare stops van 1/3 - 1/24 en heeft twee kanalen zodat je split grade kunt werken (wat ik graag doe)
de zonemaster 2 heeft een meet sonde waarmee je een aantal punten op je negatief kan meten en dan via hun grey scale direkt zien hoe wit-zwart dat gemeten punt gaat worden. je kan dan ook je contrast aanpassen en de tijd controleren en aanpassen in 1/12 stops alsook een test-strip mogelijkheid. Maar geen split grade optie en contrast in halve stops (als ik alles goed gelezen heb) En ik stel me de vraag of je ook al niet goed geoefend moet zijn in het juist kiezen van de meetpunten en het plaatsen ervan in de juiste grijze tint.
Dus eigenlijk moet ik kiezen tussen iets dat me makkelijk, snel en nauwkerig toelaat om test strips te maken en twee kanalen heeft waardoor split grade mogelijk blijft of een meet toestel dat me toelaat gemeten waardes om te zetten in de zones en tijd en contrast weergeeft.
Wat zouden jullie doen? wat geeft mooie resultaten en werkt vlot? Ik moet geen split grade doen als de zonemaster ook deftige resultaten geeft. misschien heeft doormeten dan wel een + op de split grade en is werken in halve gradaties wel al voldoende voor hetgeen ik wil bereiken.
Ik weet het echt niet, alle tips en ervaringen zijn welkom alsook financiele hulp en giften zodat ik beide toestellen ineens zou kunnen kopen

Alvast bedankt,
Tom