Quote Originally Posted by TomStr View Post
wie vind zelke van de drie het handigste, makkelijkste in gebruik en het vlotste om al tot een aanvaardbare afdruk te komen. de analyser pro, zonemaster2, stopclock professional.
Bedankt,
Tom
Dag Tom,
Ik gebruik sinds ruim een half jaar een combinatie van de Stopclock Pro en de Zonemaster II en ben erg tevreden met de professionele kwaliteit en precisie van de apparatuur.
Ik denk wel dat je niet perse beter af bent met deze twee dan met de Analyser Pro als je niet frequent splitgrade gaat doen. (Wat split grade betreft, je kunt nog altijd twee opvolgende metingen doen in plaats van het gebruiken van de twee kanalen van de Stopclock Pro, dan ben je er ook. Verder is het split grade m.i. alleen zinvol als je het gebruikt in combinatie met doordrukken of tegenhouden van delen van het beeld, zo niet dan maakt het geen verschil met 1 belichting met het juiste filter).
Overigens kan de Analyser Pro ook met 1/6 en 1/12 stops werken.

Mijn ervaringen met de combinatie van Stopclock en Zonemaster II:
* tamelijk wat kabels en draden op de werktafel, want meetsonde, voetschakelaar, zonemaster en stopclock moeten met elkaar en met de voeding verbonden worden. Ik ben afgestapt van de batterijvoeding van de Zonemaster omdat naar mijn gevoel naarmate de batterij wat minder spanning ging leveren de precisie achteruit ging.
* goed calibereren is een noodzaak voor elke papiersoort die je gebruikt, maar als resultaat kun je dan ook een fatsoenlijke print maken zonder nog ook maar 1 proefstrook. Bij kritisch werk blijven proefstroken naar mijn ervaring wel noodzaak, zeker als je ook doordrukt, tegenhoudt of plaatselijk contrast wilt beinvloeden. Bijzonder prettig werkt het incalculeren van het dry-down effect, het is elke weer een ontdekking dat in partijen die onder de dokaverlichting geen tekening lijken te bevatten toch subtiele grijstinten hebben na spoelen en drogen.
* de Zonemaster II, maar ook de Analyser Pro kunnen ook als (transmissie-)densitometer worden gebruikt, wat naar mijn mening onontbeerlijk is voor het goed ijken van je papier. Dat voordeel heb je dus niet als je alleen de Stopclock Pro aanschaft. (het is wel eenvoudiger om er een reflectiedensitometer naast te hebben, omdat je dan ook rechtstreeks aan de print kan meten, echt noodzakelijk is het n.m.m. echter niet).
* echt belangrijk is het opbouwen van ervaring en gevoel voor de plekken van het negatief die je moet meten. Daar moet je toch tijd in investeren ondanks de hulp van de apparatuur. Soms wil je gewoon niet alles van diepzwart tot papierwit in je afdruk hebben, of moeten juist bepaalde partijen in de schaduw dichtlopen voor een goed resultaat. Ook bij contrastmetingen blijft het noodzaak om je eigen oordeel te gebruiken, omdat soms de middenpartijen niet goed vallen bij gebruik van de suggestie van de meting. Overigens, als je dat op tijd in de gaten hebt is het meten van belangrijke partijen in de middelste grijswaarden wel een enorme hulp om te voorspellen hoe het uiteindelijke beeld eruit komt te zien, bijvoorbeeld bij het bepalen van huidtinten.

Samenvattend: neem de Analyser Pro als je niet intensief met splitgrade wilt gaan werken en bespaar daarmee tevens op de uitgaven en de kabels op je werktafel. Wil je het onderste uit de kan halen, dan moet het een combinatie van Zonemaster II en Stopclock Pro worden. Ik denk dat je het verschil in de resultaten niet snel zult zien!
Sterkte bij je besluit,
een andere Hans.