Ik ben natuurlijk helemaal eens met Hans, maar bied wat relativering.
- Kabels kan je wegwerken. Ik heb een perfect leeg wegblad, met toch ook een stopclock en zonemaster.
- Elke analyser moet je calibreren. Je moet iets meer werk stoppen in de calibratie van de RH-designs spullen dan bijvoorbeeld die van Heiland, maar het scheelt dan ook een enorme duit in het zakje. Je hebt -afhankelijk van de kop van de vergroter- wel vier stopclocks voor één SplitGrade.
- Ik denk dat een papiercurve naast een filmcurve het belangrijkst is. Een (reflectie)densitometer gebruik je dan bij een gedroogde afdruk. Daar helpt geen anapro of zonemaster bij.

Wil je verward worden met nog een mening?
Ik denk dat een willekeurige stopclock je al enorm helpt bij het afdrukken. De teststrip-printfunctie in stops helpt je om een goed inzicht te krijgen van je print. De stopclock pro is dan al een uitstekende investering. Zeker ook omdat deze in 24ste stops kan printen, rekening houdend met dry-down. Dat lijkt allemaal overdreven, maar ik heb het toch al een paar keer aan de hand gehad.
De analyser functie is handig voor een beginpunt, maar vanaf dat punt zal je toch moeten kijken of het beter kan. Okee, het scheelt wellicht elke keer een papiertje, maar als je het niet breed hebt, kan de investering van een analyser/zonemaster er dan wel uit? Ik denk het niet. Ik zou dus beginnen met een StopClock pro. Een prachtig apparaat.