@ Gary en Jed, ik ben het met jullie eens dat een afdruk je eigen interpretatie moet zijn. Maar door de drukte thuis (2 kindjes, kleine verbouwingen...) heb ik geen tijd om me deftig een aantal uren in de doka te zetten. Dus Gary, een aantal uren in de doka met een pak papier, die tijd is momenteel even door (helaas ) maar komt binnen een aantal jaren waarschijnlijk wel terug (gelukkig ) Maar nu zou ik dus graag willen blijven afdrukken en sneller aan een afdruk komen die geschikt is voor het huis, tuin en keuken werk. mocht ik dan op een exeptioneel goede foto stuiten dan zal de data gegeven door de analyzer een goed startpunt zijn om het max uit een negatief te halen, niet meer maar ook niet minder dan een startpunt. Want natuurlijk zijn niet alle onderwerpen geschikt om met een volle toonschaal weer te geven, en tegenhouden en doordrukken blijven onmisbare technieken. Maar als de moderne techniek mij kan helpen om snel een aanvaardbare afdruk te geven dan is dat in deze stressy tijden mooi meegenomen. Als ik dan een pracht van een start-afdruk heb kan ik mij nog uren bezighouden met het fine-tunen van die afdruk.
Tom