Quote Originally Posted by gary mulder View Post
Ton,
Wat ik begrepen heb is er een aanzienlijke hoeveelheid tijd gemoeid met 't inregelen van de genoemde meters. Wat ik begrepen heb van een paar dagen tot wel enkele weken. En dan te bedenken als je een nieuw papiertje wilt uit proberen of een andere ontwikkelaar. Maar misschien kunnen anderen die 't gedaan hebben hier meer licht op laten schijnen.
Daarnaast heb ik de indruk dat dit soort meters geen rekening houd met de reprociteitsfactor van 't papier.
Je kunt er zoveel tijd aan besteden als je zelf wilt, zoals dat voor zoveel dingen geldt. "Enkele weken" is voor mij geheel onherkenbaar. Mijn ervaring is dat het eerste papier enkele uren kost, en het derde of vierde is in een uurtje of 1,5-2 gepiept, want je krijgt er al snel een zekere handigheid in.
Als je het per mail op de site van RH-Designs aanvraagt is er een PDF beschikbaar met een methode (in het Engels) om met een stepwedge op een snellere manier dan in de gebruiksaanwijzing staat beschreven een calibratie uit te voeren, in 1 stap in plaats van in twee. Mocht je een transmissiedensitometer en een stepwedge van 31 stappen beschikbaar hebben, dan heb ik voor degenen die er belangstelling voor hebben een spreadsheet om de resultaten in uit te zetten. (Je ziet daarop ook de complete densiteitscurve voor alle gradaties in grafische vorm.) De benodigde cijfertjes kun je dan uit de resulterende tabel meteen in de meter invoeren.
Voor het enkel uitproberen van een nieuw papiertje zou ik zeker al die moeite niet nemen. Dan kun je beter snel een paar automatische proefstroken maken met je Stopclock Pro. Het gaat er m.i. om dat je een goed startpunt creeert voor het maken van afdrukken met een of twee je meest gebruikte papiersoorten.
Hans