Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
Ik heb het nu geconstateerd met semi stand ontwikkeling.
15 sec kiepen, 8 min laten staan, nog 1 maal kiepen en na 16 minuten stop/fix.

Zouden het dus wel luchtbellen kunnen zijn?
Heren, ik constateer dat weinig mensen reageren op de info van de OP. Is wetting agent nu werkelijk het probleem?

Zoals Willie Jan in bovenstaande post aangeeft, heeft hij semi-stand ontwikkeling gedaan, met minimale kiepbewegingen. Nu had ik daar nog nooit van gehoord, en weet ik niet wat daar de voordelen van zouden moeten zijn (Willie-Jan, kun je daar nog wat over zeggen?), maar het lijkt mij ergens een goed recept voor niet gelijkmatige ontwikkeling, zoals hier het geval.

Ik kiep mijn Paterson tankje de eerste halve minuut continue, daarna op een rustige manier 2x aan het eind van elke halve minuut, wat volgens mij vrij standaard is... zo heb ik het in ieder geval ooit geleerd gekregen.

Willie-Jan:

Ik heb sinds kort een Combi-plan tankje voor het zelf ontwikkelen van 4x5 negatieven. De eerste paar keren constateerde ik dat er steeds 1 hoekje van de film niet helemaal goed ontwikkelt was (lichter). Toen ik dat opmerkte, ben ik mijn tankje in plaats van routineus steeds dezelfde kant op te draaien, om-en-om gaan keren...

Probleem voorbij!...