Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
Ik heb gisteren ook nog een IR film bekeken die 5 minuten ontwikkeld was en ik zag hier het zelfde fenomeen, in lichtere vorm. de ontwikkeling was 5 min en eerste 30 sec kiep en daarna 1x per 30 sec. Dus luchtbellen kunnen het niet zijn.
Als het probleem luchtbellen waren ,dan zouden mijn 160 vorige rollen er hetzelfde uit moeten hebben gezien.

Of zou het een combinatie van wetting agent kunnen zijn die luchtbellen vasthoudt???
Misschien moet ik de tank openmaken om te zien of er nog lucht achter de spiraal zit
Je kunt natuurlijk een filmpje opofferen om te kijken of er schuim van de WA te zien. Wat ik weet van luchtvlekken is dat ze zich laten zien als zwarte of donkere puntjes op diverse plekken in de afdruk en niet als een verzameling ronde vlekken langs een van de randen van het negatief.
Ik blijf er bij dat 1 maal of zelfs twee maal per halve minuut kiepen in een tank die lang niet vol met vloeistof zit, te veel is. Bedenk dat veel van die kiepritmes geschreven zijn voor het gebruik in stalen tankjes en die zitten vrijwel helemaal vol ontwikkelaar. Als je dan gaat kiepen, vermengt het allemaal veel minder snel dan in een gedeeltelijk gevulde tank die bovendien nog al wat ruimte heeft om in daglicht de vloeistoffen te kunnen wisselen.
Deze theorie wordt ondersteund door mijn persoonlijke ervaring. Ik had enkele jaren geleden precies dezelfde soort vlekken op mijn rolfilm, met name als ik de grote tank gebruikte en bij de films die bovenin zaten. Het probleem verdween toen ik minder en veel rustiger ging kiepen. Verder is het probleem ook in het engelse deel van dit forum enige keren aan de orde geweest en ook daar bleek de oplossing te zitten in minder en rustiger kiepen.
Dat de OP hetzelfde probleem tegenkwam in een minimal agitation ontwikkeling is overiges wel een serieuze contra-indicatie, waar ik nog geen verklaring voor heb. Maar enig geexeperimenteer met het kiepritme kan beslist geen kwaad.

Huub