Quote Originally Posted by Marco B View Post
Dank voor de uitleg, maar ik neem aan dat je standontwikkeling alleen toepast als je niet als N+1 of N+2 belicht hebt, maar normaal belicht? Want dit is dus weer wat anders dan 1 of 2 stops meer belichten, en vervolgens een "pull" development doen, als ik het zo lees. Bij bewuste overbelichting zou een standontwikkeling toch niet nodig zijn
Ik belicht altijd normaal.
(Het overbelichten van film is volgens mij een verkrachting die kwaliteit kost.)

Ik probeer het zonder techniek te omschrijven...
Doordat je de tank laat staan ipv continu verse ontwikkelaar over de film te gieten, krijgen de meer belichte partijen (zwart op je negatief) minder kans om door te ontwikkelen daar ze de ontwikkelaar uit het stilstaande water sneller verbruiken dan die plaatsen waar je negatief nog doorzichtig is.
Als de ontwikkelaar eenmaal is verbruikt, zal de ontwikkeling op die plaatsen stoppen totdat er weer ontwikkelaar beschikbaar is.

Dankzij de langere ontwikkeltijd zal het gebied dat weinig licht heeft ontvangen (blank gedeelte op je negatief) verder ontwikkelen. Of je nu veel of weinig ontwikkelaar over dit gebied blijft gieten maar niet veel uit daar er heel weinig van gebruikt wordt. Dus je donkere partijen op de foto worden iets lichter.
Aan de andere kant worden de partijen die veel licht ontvangen hebben (donkere partijen op je negatief, bv lucht), getempered doordat je niet continu verse ontwikkelaar over dat gedeelte giet. Dit heeft als gevolg dat de dekking van je negatief (de zwarting) minder wordt en dus de luchten op je afdruk beter zichtbaar zijn.

Het vergt wat ervaring, maar hiermee kan je dus je bronmateriaal sturen op tijdens het afdrukken minder problemen te krijgen.