• 06-15-2008 10:07 AM #0
    willem
    willem is offline
    willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Als je een nieuw type ATL 1000 hebt is deze link wellicht nuttig:

http://www.jobousadarkroom.com/instr...tl-1500_00.htm

Als je een ouder type ATL 1000 hebt, zoals ik, is bij de standaarduitvoering geen C41 tweebadsproces mogelijkheid ingeprogrammeerd (op de draaiknop is dan slechts aangegeven C41 +1, C41+ 2 etc). In principe zijn dan alleen C-41 driebadsprocessen mogelijk.

Dit wordt door degenen die het C41 tweebadsproces toch willen gebruiken dan ook wel omzeild door het apparaat dan het (wel standaard geprogrammeerde) C-41 driebadsprogramma te laten draaien, het eerste flesje van het apparaat met de kleurontwikkelaar, het tweede flesje met de bleekfixeer en het derde flesje gewoon met water te vullen. Nadeel hiervan is dat er vrij lang wordt gespoeld met hetzelfde water dat dus steeds meer vervuild raakt. Er kunnen hierdoor kleurzwemen opreden, afhankelijk van de film. Je zou dan door testen een film moeten vinden die dat probleem niet heeft.

Als je een ouder type hebt is een mogelijkheid ook om een andere microprocessor (EPROM) erin te zetten. Ik gebruik er sinds kort bijvoorbeeld een die wel geschikt is voor het tweebadsproces. Heel af en toe staat er een op ebay. Ook is er een post op APUG van iemand die zijn processor voor de ATL 1000 wil laten herprogrammeren.

http://www.apug.org/forums/forum43/5...tl-1000-a.html

Ik begrijp uit je mail dat je geen handleiding hebt ? Ik heb een handleiding voor de ATL 1000 met de procestijden (die verschillen van de voor de atl 1000/1500 gecombineerde handleiding op internet !). Als je interesse hebt, laat het me even weten, dan zal ik hem een keer scannen voor je.

vr groet

J willem
    Last edited by willem; 06-15-2008 at 10:13 AM. Click to view previous post history.
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote