Vraagtekens moeten zetten bij "schaduwen meten", en toch beweren dat je iets met het zone-systeem kunt aanvangen?
Nooit van je leven. Moet je toch echt iemand anders gaan zoeken om voor de gek te houden.
En ook ophouden jezelf voor de gek te houden.
Ik zou 't heel prettig vinden als je niet overgaat om mij persoonlijk aan te vallen. Dat is niet de bedoeling in dit forum.

----

Mijn verwarring ontstaat doordat je schrijft;

Dat klopt.
Maar je weet dat de zon en de schaduwen aan deze kant van de Grand Canyon hetzelfde zijn als aan de overkant?
mijn vraag daarop was of je dan geen rekening moet houden met aerial perspectief.

jou antwoord was

Nee. Absoluut niet.
Je meet de verlichting. Die is hier en daar hetzelfde (als hier en daar de zon schijnt).
Dat met toenemende kijkafstand het contrast afneemt, de tonen lichter worden is heel normaal, maar moet geen invloed hebben op de belichting.
Vroeg me af hoe je nu de schaduwen aan 't meten was. (Mijn indruk is namelijk dat juist daar het aerial perspectief het meest tot uiting komt.) Of je wilt het opvallend licht meten (je meet de verlichting) en meet dus niet 't effect van de afstand, en vind dat je daar ook geen rekening mee hoeft te houden.
Kortom ik weet niet wat je bedoelt.

Maar ik blijf er bij dat het gebruik van 't zone systeem, al is het maar beperkt tot de n ontwikkeling het meeste inzicht geeft voor de beginnende fotograaf.