Quote Originally Posted by gary mulder View Post
Guus,

Helaas voor jou heb ik geen ervaring met 2 bad ontwikkelaar. Ben wel benieuwd naar het beeld wat je er uit krijgt. Vooral in vergelijking naast een pyro ontwikkelaar, die naar wat ik gezien heb, ook in staat is de hoge lichten open te houden.

Omdat ik zelf voornamelijk op vlakfilm werk is het niet zo voor de hand liggend om naar een dergelijke ontwikkelaar over te gaan. Ben toch meer iemand die na gelang 't onderwerp wat langer / korter wil ontwikkelen.
Gary,

ik begrijp ondertussen dat jou werkmethode de enige is die de mogelijkheid biedt om voor elke opname een optimale belichting en ontwikkeling te kiezen.

Voorlopig zal ik met rollen film blijven werken. Bij rollen film heb ik in het verleden een geheel foutieve standaard belichting en ontwikkelingstijd voor ID11 bepaald. Deze ben ik gemakshalve als standaard gaan gebruiken waardoor ik nooit tevreden was over de resultaten van een film. Ik bereikte wel gedeeltelijk een geod belicht negatief maar altijd dus ook opnames met weinig contrast of met veel te veel contrast. Hiermee blijf je dus alleen succesvol, of zeg een constante afwijking van optimaal bereiken, als de film in zijn geheel, onder gelijke omstandigheden is volgeschoten. Dit is vaak, zeker bij kleinbeeld niet het geval geweest.

Mogelijk is hiermee dan toch een onderwerp op tafel gekomen betreffende:
de pro's en contra's van verschillende ontwikkelmethoden, eenbads, 2-bads, pyro enz. Lijkt mij dat een ieder een methode heeft en kan uitleggen waarom hiervoor is gekozen en via welke weg dit punt bereikt is in het verleden. Dit kunnen dan handgrepen zijn voor mij en anderen om een optimalisatie voor filmbelichting en ontwikkeling te gaan vinden.

vr.gr.
Guus