Quote Originally Posted by FotoGys View Post
Mogelijk is hiermee dan toch een onderwerp op tafel gekomen betreffende:
de pro's en contra's van verschillende ontwikkelmethoden, eenbads, 2-bads, pyro enz. Lijkt mij dat een ieder een methode heeft en kan uitleggen waarom hiervoor is gekozen en via welke weg dit punt bereikt is in het verleden. Dit kunnen dan handgrepen zijn voor mij en anderen om een optimalisatie voor filmbelichting en ontwikkeling te gaan vinden.

vr.gr.
Guus
In het verleden ook eens geexperimenteert met 2-bads ontwikkelaars.
Waarom?
Destijds was ik net overgeschakeld op rotatie-ontwikkeling en zoals jullie weten kun je hiermee al snel ontdekken dat de hoge lichten volledig blokkeren.
Dat betekent dat niet elke ontwikkelaar zomaar geschikt is voor deze methode.
Met het advies om dat op te lossen door een twee-bads ontwikkelaar te gaan gebruiken ben ik aan de slag gegaan maar na herhaalde pogingen met verschillende samenstellingen van A en B en dito verschillende tijden kwam ik daarmee niet veel verder dan dat er een lichte verbetering te constateren viel.
Uiteindelijk terug naar af en een "allemans vriend" ontwikkelaar gepakt nl. ID11 en daarmee kwam ik het dichts bij de waarden die ik zocht. Met deze ontwikkelaar mis ik wel een wat nauwkeuriger registratie in het midden grijs gebied. Het lijkt net of ik daar een paar schakels mis. Welnu na geruime tijd hiermee en met de film typen die ik gebruik ervaring te hebben opgedaan ben ik nu met Mytol aan de slag gegaan en heb de eerste test gemaakt. Deze zien er overigens veelbelovend uit. Met name in het midden grijs gebied is er nu meer separatie en liggen de densiteiten meer in lijn met de tabellen. Hoewel dit niet een honderd procent garantie dat het ook in de afdruk tot uiting komt.
Praktijk opnamen moeten dat in de komende tijd bewijzen.
Natuurlijk heeft een ieder zo zijn voorkeur voor film-, ontwikkel- en papier keuze en niet onbelangrijk de methode waarop gewerkt wordt. Dat maakt het ook uitermate interessant om daarover met elkaar van gedachten te wisselen.