Quote Originally Posted by Ruud View Post
Betr. scherptediepte

Bij de opname van de korenaren valt mij op dat de scherptediepte sterk wordt uitgebeeld bij gebruik van 6 x 6
naar mijn gevoel sterker dan bij kleinbeeld
er lijkt sprake van een grotere selectieve scherpte dan bij KB

Klopt dit ? Ik bedoel natuurlijk niet het effect van de diafragma keuze.
bij compactcameras heb je door de diam van de lens zelfs bij groot diafr altijd veel scherptediepte vlgs zeggens en ervaring
klopt dit ,heeft het te maken met de verhouding lensdiam en filmafm
als dat zo is kan je hier dan extra gebruik van maken bij 6 x 6 t.o.v. KB

Kan iemand hier een wijs woord over zeggen

het gebruik van scherptediepte is vaak een verwaarloosde zaak ,maar in sommige omstandigheden moeilijk.

ben benieuwd
Scherptediepte hangt af van diafragma en afbeeldingsmaatsaf (c.q. vergroting).
Beeld je hetzelfde motief op een groter formaat af, werk je met een grotere afbeeldingsmaatstaf, en dus is er dan minder scherptediepte (als je daarbij het diafragma gelijk houdt, natuurlijk).
Dat is in het algemeen waarom MF minder scherptediepte heeft/geeft.

Het is echter maar de helft van het verhaal: het negatief wordt natuurlijk weer afgedrukt. En daarbij veranderd de afbeeldingsmaatstaf, en dus ook de scherptediepte, weer.
Zet je hetzelfde motief op zowel kleinbeeld en 6x9 negatieven (bij hetzelfde diafragma), heeft het 6x9 negatief minder scherptediepte.
Maar alleen als je de twee negatieven bekijkt. Druk je beide negatieven op hetzelfde formaat papier af (of toon je hem even groot op een computerscherm), is de scherptediepte toch weer gelijk (!).

Een erg variabel iets, scherptediepte.

De scherptediepte - als de acceptable onscherpte die zij nou eenmaal is - hangt verder op nog een andere manier van het formaat af.
Bij een miniatuur-sensor (een DX-sensor mag best 'micro' genoemd worden, in vergelijking met een 4x5 negatief) is de maximaal haalbare scherpte veel kleiner dan bij een groter formaat (de resolutie van de lens moet evenredig veel groter zijn, alleen maar om evenveel (!) detail te kunnen registreren. Dat lukt niet: bij compact- en DX-digicameras nooit, bij kleinbeeldobjectieven zelden).
Het verschil tussen onscherpte en de (minder scherpe) maximale scherpte is dan dus ook kleiner, en de scherptediepte (het bereik waarbinnen dat verschil niet opvalt) is dan dus groter.