Bij de opname van de korenaren valt mij op dat de scherptediepte sterk wordt uitgebeeld bij gebruik van 6 x 6
naar mijn gevoel sterker dan bij kleinbeeld
er lijkt sprake van een grotere selectieve scherpte dan bij KB

Klopt dit ? Ik bedoel natuurlijk niet het effect van de diafragma keuze.
bij compactcameras heb je door de diam van de lens zelfs bij groot diafr altijd veel scherptediepte vlgs zeggens en ervaring
klopt dit ,heeft het te maken met de verhouding lensdiam en filmafm
als dat zo is kan je hier dan extra gebruik van maken bij 6 x 6 t.o.v. KB
Misschien is mijn aanpak veel te praktisch en niet geschikt voor de meer gevorderden in de fotografie.
Mijn 50 mm standaard lens voor kleinbeeld staat als ik op 2 meter scherp stel en diafragma 16 gebruik gegraveerd dat het "scherp" is van 1,4 tot 3,2 meter. bij mijn Linhof 4 X 5 staat dat als ik op 2 m scherp stel met mijn standaard 150mm en diafragma 16 van 1,80 tot 2,25 meter scherp is. Mijn eigen praktische conclusie; Bij ongeveer de zelfde beeldhoek (standaard lens) en het zelfde diafragma heb ik bij een groter negatief formaat behoorlijk minder scherpe diepte ! Ergo mijn idee is dat hoe groter het negatief formaat hoe kleiner de scherptediepte Nogmaals allemaal in de dagelijkse praktijk van foto's maken en in theorie kan het wel heeeeel anders zijn maar 't werkt voor mij.