Ik geloof dat Q.G. de vraag van Ruud weer uit het oog aan het verliezen is. En dat was de topic, waar het omging. Ruud heeft een waarneming bij een foto gedaan betreffende scherpteverloop bij verschillende lenzen en hij kan zijn waarneming niet verklaren op grond van simpele scherptediepteverhalen ( diafragma etc). Ruud geeft, naar mijn mening, aan of er andere verklaringen dan de scherptediepteverklaring zijn om zijn waarneming mee te verklaren.
Met de scherptediepte hoeven we dus niet aan te komen.

Om die reden heb ik de MTF erbij gehaald, want die speelt een cruciale rol in de verklaring van het verschijnsel dat Ruud bespreekt. Echter, een bespreking van dit onderwerp is beter aan de hand van de werkelijke foto en met een toelichting van de vraagsteller Ruud. Hier via internet komt de foto niet tot zijn recht en Ruud kan zijn vraagstelling ook in een discussie preciseren. Want, het gaat hier om gevoelens, die je niet zomaar als een formule op papier zet. Een mooi onderwerp voor 18 oktober: ' de beeldwerking van verschillende objectieven in combinatie met films en filmontwikkelaars'. Op deze manier hebben we genoeg onderwerpen voor een heel aantal meetings

Jed