Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Ik geloof dat Q.G. de vraag van Ruud weer uit het oog aan het verliezen is.
Nee hoor. Integendeel. (En wat bedoel je met "weer"? Wel beleefd blijven, hè! )

Als jij die vraag nog eens even naleest zie je dat er daar sprake is van een scherptediepte die bij 6x6 meer opvalt dan bij kleinbeeld.
En: "er lijkt sprake van een grotere selectieve scherpte dan bij KB"

Dat is voor een heel groot deel omdat die bij 6x6 nou eenmaal ook kleiner is dan bij kleinbeeld. En wie kijken kan moet dat opvallen.

En dat is hier uitgelegd.

En dat was de topic, waar het omging. Ruud heeft een waarneming bij een foto gedaan betreffende scherpteverloop bij verschillende lenzen
Uhm... Bij verschillende formaten.
Lees nog maar even na.

en hij kan zijn waarneming niet verklaren op grond van simpele scherptediepteverhalen ( diafragma etc).
Goed dus dat er mensen zijn die dat wel kunnen. En het ook even doen. Niet waar?

Ruud geeft, naar mijn mening,
!
Inderdaad!

aan of er andere verklaringen dan de scherptediepteverklaring zijn om zijn waarneming mee te verklaren.
Met de scherptediepte hoeven we dus niet aan te komen.
Wel hoor.
Met het veranderen van het onderwerp in iets waar jij het graag over zou willen hebben al minder.

Op zich is dat geen probleem. Waarom zou er ook geen topic drift mogen zijn?
Maar als dat op deze manier moet vraag ik me toch weer af (Wilbert) of er hier door sommige mensen niet erg licht met fatsoen wordt omgegaan.

Om die reden heb ik de MTF erbij gehaald, want die speelt een cruciale rol in de verklaring van het verschijnsel dat Ruud bespreekt
Nou...

Echter, een bespreking van dit onderwerp is beter aan de hand van de werkelijke foto en met een toelichting van de vraagsteller Ruud. Hier via internet komt de foto niet tot zijn recht en Ruud kan zijn vraagstelling ook in een discussie preciseren. Want, het gaat hier om gevoelens, die je niet zomaar als een formule op papier zet. Een mooi onderwerp voor 18 oktober: ' de beeldwerking van verschillende objectieven in combinatie met films en filmontwikkelaars'. Op deze manier hebben we genoeg onderwerpen voor een heel aantal meetings
Dat klopt!