Quote Originally Posted by hka View Post
Fred,
At your service...

Foto 1 de "regenpijp" die boven de natte kant hangt.
Foto 2 de flexibele bocht met de inline ventilator met 2 snelheden.
Foto 3 hier zie je goed de gaten.
Let op de laatste fot moet een kwartslag CCW gedraid worden. Je kijkt er vanonder tegenaan.
Harry,

ik heb een soorgelijk systeem in de DOKA, maar dan wel met een buis van kleinere diameter.
De mijne is op ongeveer 40cm boven de ontwikkelschalen tegen de muur aangebracht, met de 'zuiggaten' 15 graden naar onder gericht zodat de dampen en geurtjes van de chemie direct weggezogen worden (voor zover dit mogelijk is) ipv eerst (letterlijk!) langs je neus weg naar het plafond toe weggezogen worden.

De gaatjes in de buis zijn ook wat kleiner van diameter (12mm, zo'n 10 over 1,5m): volgens mij geeft dit een krachtiger en gerichter afzuiging. Ze waren eerst maar 10mm, maar dat gaf storende fluittonen.

Ik heb géén specifieke luchttoevoer. Mijn DOKA heeft voldoende spleten en kieren (in discreet weggestopte hoekjes) om de aanvoer van verse lucht te voorzien.
Ik had ooit gedacht om hiervoor nog een extra rooster te installeren, maar na zo'n jaar in mijn meest recente garage-DOKA van 5m2 (ong. 12m3 - ventilator trekt 80m3 / uur) heb ik er nog geen zuurstofgebrek gemerkt.

Fred,

organisatorisch moet je dat wel eens goed bestuderen, zeker met de geplande uitbreiding van de 'kleine' DOKA.

In de Engelse forums hier zijn wel wat discussies terug te vinden over het onderwerp.
Qua sterkte van de ventilator, moet je rekenen op een luchtverversing van (6 x het volume van de DOKA) per uur. Iedere ventilator die je in de Brico of Gamma vindt, vermeldt het afzuigvolume. Geeft je dadelijk een idee van de prijs.

G