Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
Dag Merlin ... Ben je nog steeds fan van die Shen Hao? Heb je al postieve en negatieve punten gevonden?
Ik ben ten eerste fan van grootformaat. De manier van fotograferen is uniek. Ik kom dan in een soort van tijdsloze rust, terwijl het soms ook hard werken is. Met middenformaat neem ik een foto en loop weer weg. Met grootformaat wordt je gedwongen om rustig te werken. De beelden zijn meer afgewogen, maar wellicht minder spontaan.
En de camera is maar gereedschap. Je moet je gereedschap beheersen om er bijna gedachtenloos mee kunnen doen, dat wat je wilt. Een beetje net zo als autorijden, je bedenkt niet steeds welke pedaal in te trappen, het moet gewoonte worden. Ten tweede is goed gereedschap de helft van het werk. Een goede grootformaat camera is vooral rigide. Je staat met de balg nog wel eens in de wind, dan wil je niet dat het geheel beweegt. De Shen-Hao kan je heel stevig vastdraaien, samen met een stevig statief met een rigide kop er op, voldoe je aan de randvoorwaarden. Verder zijn de knoppen op de plaatsen die je verwacht. Als je met je hoofd onder je zwarte doek staat, wil je niet te veel heen en weer om te kijken waar die knop is die je nodig hebt. Kleine reparaties kan je zelf, omdat het een houten camera is. Ik heb er bijvoorbeeld zelf een compendium-aansluiting op gemaakt, dat kan dus.
Qua verstellingen heb je niet meer nodig dan de Shen-Hao biedt. Ik heb nooit iets niet kunnen doen, wat ik wel wou. Ofwel: alles kon ik ermee schieten. Ook door met de meest vreemde verstellingen in een deuk te liggen.
Het objectief neemt de foto, maakt de doortekening en een standaard objectief (150mm) hoeft niet duur te zijn en er zijn bijna geen slechte verkrijgbaar.
Je vraagt nog naar negatieve punten. Misschien dat hij iets zwaarder is dan een lichte grootformaat? Ik vind het niet zo'n probleem, je moet sowieso veel sjouwen met zo'n camera. Ik ben blij met een zwaar statief. Maar dat ligt er misschien ook aan hoe je gebouwd bent...