Wijze woorden, Merlin!

Voor landschapfotografie heb je trouwens geen camera nodig met alle mogelijke verstellingen.
Ik werk sinds een paar maanden zeer veel met mijn Speed Graphic. Beetje zwaar, geen verstellingen op de achterwand - de voorste standaard heb ik omgebouwd naar voorwaarts tilten ipv. achterwaarts.
Staat als een dijk bij een paar beaufort, zeker met een 120mm lens die nauwelijks uit de body steekt. Neem daarbij het voordeel van de 'viewing hood', waardoor je geen zwarte doek meer nodig hebt, en de wind maakt weeral minder kans.

Mijn statief is misschien aan de lichte kant (Manfrotto 190B met ballhead) maar ondersteunt de camera meer dan voldoende.

Het gewicht van de camera is misschien wat hoog (pakweg 3 kilo) maar dat compenseer ik met een paar grafmatics (spaart flink wat ruimte) en rolfilmhouders van 6x7 en 6x9cm. Door als extra rolfilmhouders mee te nemen, wordt een 210mm een ferme telelens t.o.v. 4x5" formaat.
Ik heb vorige maand op reis - en voor het eerste sinds een paar jaar - zelfs belichtingstrapjes gemaakt op rolfilm omdat de omstandigheden soms wel wat extreem waren. (zie gallery)

Bijna vergeten: de gordijnsluiter in de camera is perfect om mee uit de hand te schieten (straatfotografie) of lenzen zonder sluiter te gebruiken.

G