Hier ben ik dan weer. Heb net een uurtje geëxperimenteerd met de Tachihara, zonder maar één negatief te belichten. (leg dat maar eens uit aan een digifotograaf ;-) )

Noteer al maar bij de lijst van standaard uitrusting een lichtgewicht zitje, een goed T-shirt en een lichte broek. Zweten onder dat zwart laken! Maar wee o wee wat een rust, je bent ogenblikkelijk afgesloten van de wereld en bezig met het beeld. Onmiddellijke inleving. Ik heb van alles geprobeerd maar vooral dichtbij "opnames". Wat ik nog steeds minder vind aan de Tachihara is dat je de voorste standaard los moet zetten met 2 span hendeltjes. Wanneer je de standaard terug wilt zetten staat hij gegarandeerd scheef. Die verstelling kan niet van onder het doek. Is dat met de Shen Hao ook zo? Of werk ik al mis van in het begin...

Tja een gedetailleerde uiteenzetting zal ik wel appreciëren wanneer het zo ver is. Die starter pack van de Shen Hao is zeer interessant.
Inderdaad, aan zo'n houten camera kan er zelf gewerkt worden. Ik hoop dat mijn statief voldoet. Die heeft een X Y Z kop en is redelijk stabiel.

Zo'n Viewing hood is zeer verleidelijk hoor want ik heb het meest van alles gesukkeld met het zwarte doek... Desondanks dat gesukkel ben ik meer en meer gebeten door die 4x5", nu maar sparen tot ik er één kan aanschaffen!

Nog een belangrijke vraag, welke lenzen, naast de 150mm, zijn de meest courante voor landschappen?

Alvast bedankt voor al deze zeer hulpzame reacties op mijn vraag!

Tom