En dan moet ik nog even iets kwijt,vele jaren geleden,heb ik een Mamiya RB 67 gehad,met 2 objectieven,een 90 mm,en een 127 mm,het zijn allebei standaardobjectieven van Mamiya,alleen de 127 mm was meer bedoeld voor portretten dan de 90 mm,ik had hem gekocht van de lokale fotoboer,bij mij op het dorp,dat ding was afgeschreven,dus moest er iets anders komen,en dat werd dus een Hasselblad,een behoorlijke verandering,maar ik kwam hem later tegen,en hij klaagde tegen me,ik had het nooit moeten doen,
Ik vroeg,waarom niet,hij zei die objectieven zijn zo afschuwelijk scherp,dat het pijn doet aan je ogen,de Mamiya objectieven zijn mooier en zachter van beeld,kortom,het ging om de (contrast)overdracht.
deze gespreksrichting doet me denken aan het audiogebeuren,waar ik een tijdje in hebt gezeten,daar kon men zo oeverloos ouwehoeren,dat de doelstelling vergeten werd,dat is dus muziek,en toen ik vroeg,luisteren jullie nog weleens naar muziek,want daar gaat het toch om,zei men niets.
Ik denk,blijf bij je opname materiaal(en ik neem zonder meer aan dat dat goed is),goede chemicalien,en 1 soort papier,maar niet ,omdat het goedkoper is,dan die film en dan weer een andere,je leert op zo,n manier nooit je film/chemie/papier kennen.
Dat is uiteindelijk het belangrijkste.
En die gegevens mag je best op een ander overbrengen,geloof ik,

Ruud.